Convendums rekonstruktion och frysta depositioner skakar just nu om hyresgästernas förtroende för fastighetsbranschen. Men det finns marknadslösningar på problemet. Användandet av klientmedelskonton, ökad transparens och garantilösningar skulle räcka långt för att reparera skadan.
I en krönika publicerad den 26 september i Fastighetsvärlden betonar Klaus Hansen Vikström vikten av att lyssna på hyresgästerna. Bra hyresgästrelationer är grunden för en fastighetsägares framgång, heter det. I en fastighetsbransch som behövt anpassa sitt utbud till en alltmer digital arbetsplats, accelererad av pandemin, har fastighetsbolagen varit skickliga på att utforma nya lösningar. Särskilt har coworkingaktörerna visat framfötterna, vilket kan förklara varför utbudet av coworkingyta nästan fördubblades i Storstockholm mellan 2019 och 2023.
När Convendums rekonstruktion nu innebär att 90 Mkr av hyresgästers depositioner kommer bli ”frysta” under rekonstruktionsprocessen, går det inte annat än konstatera att det är beklagligt. Inte bara för de hyresgäster som drabbas, utan för att det riskerar att urholka förtroendet för hyresvärdar, som annars gör så mycket bra för hyresgäster.
Frågan om säkerhet i hyresavtalet borde lösas med samma metodik som hyresvärdar så ofta annars tillämpar. Vad blir bäst för hyresgästen? Eftersom syftet är att lämna en säkerhet för de skyldigheter hyresgästen har åtagit sig enligt hyreskontraktet, inte att ge hyresvärden gratis rörelsekapital, borde användandet av klientmedelskonton inte vara en alltför exotisk tanke. Det skapar en trygghet för hyresgästen, eftersom deras deposition är skyddad i händelse av hyresvärdens obestånd.
Transparens är en annan viktig aspekt i hanteringen av depositioner. Hyresgäster bör informeras om hur deras pengar hanteras och var dessa förvaras. För att inte tala om när och hur de ska få tillbaka dem. Genom att öppet redovisa depositionernas placering och tillgänglighet kan hyresvärdar bygga ytterligare förtroende och säkerställa att hyresgäster känner sig trygga i sina avtal. Detta kan också förhindra att framtida tvivel eller osäkerheter uppstår.
Eller så övergår branschen till garantilösningar, där en bank eller försäkringsbolag garanterar hyresgästens åtagande. Med ett sådant upplägg undviks frågan om hur depositionen hanteras helt och hållet, eftersom det är en tredje part som står för säkerheten. Dessutom slipper hyresvärden administrationen som hanteringen av depositioner innebär.
Bra hyresgästrelationer är grunden för en fastighetsägares framgång. Så länge det finns en acceptans i fastighetsbranschen för att blanda depositioner med övrigt rörelsekapital finns risken att det som hänt Convendums hyresgäster händer igen. När hyresvärdar i allmänhet och coworkingaktörer i synnerhet lägger så stor vikt vid att tillvarata hyresgästens behov, skulle de vara snöpligt att gå bet på hanteringen av säkerheter.
Sveriges organisation för coworking och kontorshotell, Sock, bildades nyligen för att driva gemensamma frågor och förfina hantverket ytterligare. Förra veckan höll de sitt första årsmöte. Säkerheter borde stå högst upp på agendan vid nästa sammanträde.
Edvin Lindhout, ekonom och VD på startupbolaget Ebie