Allmänna villkor för Ebie Analytics
1. Allmänt
1.1 Dessa allmänna villkor (“Villkoren”) gäller mellan Ebie AB, org.nr 559282-8023 (“Ebie”) och dig (“Kunden”) som tecknar abonnemangsavtal (“Abonnemanget”) och använder de kreditupplysningstjänster och produkter (“Tjänsterna”) som tillhandahålls via webbplatsen www.ebie.se ("Webbplatsen") och på webbadressen platform.ebie.se (”Plattformen”).
1.2 Genom att registrera dig, begära ett konto eller ingå Abonnemanget med Ebie, godkänner Kunden Villkoren i sin helhet. Villkoren utgör avtalsinnehåll i Abonnemanget mellan Ebie och Kunden.
1.3 Villkoren avser även samtliga bilagor och eventuella ändringsmeddelanden som senare publiceras på Webbplatsen.
1.4 Begrepp som “Kreditupplysning” och “Information” ska tolkas enligt den definition som ges i respektive sektion nedan.
2. Abonnemangets omfattning och Tjänsternas användning
2.1 Tjänsterna består av ett digitalt verktyg för kreditupplysning och riskbedömning av svenska företag.
2.2 Tjänsterna är endast avsedda för användning av registrerade företagskunder för egna, interna ändamål. Tjänsterna får inte användas för att inhämta uppgifter om privatpersoner.
2.3 Kunden ansvarar för att all information som lämnas vid registrering och under användningen är korrekt, fullständig och aktuell.
2.4 Användningen av Tjänsterna ska ske i enlighet med gällande lagstiftning, inklusive men inte begränsat till kreditupplysningslagen (Lag 1973:1173) samt GDPR.
3. Licens, immateriella rättigheter och överlåtelser
3.1 Ebie beviljar Kunden en icke-exklusiv, icke-överlåtbar licens att nyttja Tjänsterna och den information som tillhandahålls, enbart för Kundens interna bruk.
3.2 Alla immateriella rättigheter till Tjänsterna, programvaran, databaser och övrigt material tillhör Ebie eller dess samarbetspartners.
3.3 Kunden får inte sälja, hyra ut, överföra eller på annat sätt kommersiellt exploatera Tjänsterna eller delar av dessa utan Ebies uttryckliga skriftliga medgivande.
3.4 Ingen rättighet överlåts med detta Abonnemang, och eventuella rättigheter till Kundens inmatade material regleras separat.
4. Avgifter, betalning och reklamation
4.1 Vid tecknande av Abonnemanget anges abonnemangsavgiften, bindningstid samt övriga betalningsvillkor på Webbplatsen eller i offert. Priser anges exklusive mervärdesskatt och i svenska kronor.
4.2 Ebie har rätt att hänvisa användaren att betala till ett annat bolag inom samma koncern. Dessutom kan Ebie överlåta eller pantsätta fakturafordringar som uppstår vid debitering.
4.3 Betalning ska ske enligt de tidsfrister som anges på fakturan. Vid utebliven betalning utgår dröjsmålsränta enligt aktuell referensränta med tillägg av 8 procentenheter samt eventuella påminnelse- och inkassoavgifter.
4.4 Om betalning uteblir har Ebie rätt att stänga av Kundens åtkomst till Tjänsterna eller, efter skriftlig påminnelse, säga upp Abonnemanget med omedelbar verkan. Avstängning eller uppsägning fritar inte användaren från skyldigheten att betala eventuella utestående skulder.
4.5 Reklamation:
a) Kunden ska snarast, dock senast inom skälig tid efter att ha upptäckt fel eller brist, underrätta Ebie skriftligen om sådana omständigheter.
b) Reklamationer ska innehålla en beskrivning av felet samt underlag som krävs för att Ebie ska kunna pröva ärendet.
c) Om felet anses vara åtgärdat avviker inte rätten för Ebie att erbjuda en rättelse eller kompensation enligt gällande lag.
5. Kreditupplysningstjänsten
5.1 Tjänsterna ger tillgång till kreditupplysningar och riskbedömningar av svenska företag, vilket ska underlätta Kundens bedömning av kreditrisken för ett enskilt företag eller av en grupp företag.
5.2 All information som tillhandahålls är avsedd som stöd för kreditbedömning och ska inte användas som enda beslutsunderlag.
5.3 Det är uttryckligen förbjudet att använda Tjänsterna för otillbörliga syften eller för att samla in information om privatpersoner.
5.4 En kreditupplysning definieras som en sammanställning av uppgifter (“Informationen”) om ett företags ekonomiska status, betalningsförmåga, betalningsanmärkningar, skuldsättning samt annan relevant information som används för att bedöma företagets kreditrisk. Denna information hämtas från offentliga register och andra betrodda källor, och tjänar som stöd vid kreditbedömning.
6. Ansvarsbegränsning och skadestånd
6.1 För att tillhandahålla Tjänsterna sammanställer Ebie information från leverantörer som bedömts som tillförlitliga. Ebie lämnar dock inga garantier av något slag för att den information som tillhandahålls är fullständig, korrekt, felfri eller aktuell.
6.2 Ebie ansvarar inte i något fall gentemot Kunden eller tredje part för direkta, indirekta eller följdrelaterade skador, inklusive men inte begränsat till utebliven vinst, avbrott i verksamheten, dataförlust eller annan ekonomisk förlust som uppkommer till följd av eller i samband med användningen av Tjänsterna. Ebie ansvarar inte heller för skador eller förluster som kan uppstå på grund av förseningar, tekniska avbrott, fel eller innehåll i data eller information från tredje part som ingår i Tjänsterna.
6.3 Ovanstående ansvarsbegränsning gäller inte vid skada som orsakats av Ebies uppsåtliga agerande.
6.4 Kunden är ensam ansvarig för den information som Kunden tillhandahåller eller matar in i Tjänsterna, inklusive men inte begränsat till att informationen inte inkräktar på tredje parts rättigheter eller innehåller skadlig programvara. Kunden ska hålla Ebie skadeslöst för eventuella krav från tredje part som uppstår till följd av sådan information.
7. Drift, support och tillgänglighet
7.1 Ebie strävar efter att tillhandahålla Tjänsterna med hög tillgänglighet. Dock garanteras inte oavbruten drift, då Tjänsterna kan påverkas av tekniska fel, underhåll eller omständigheter utanför Ebies kontroll.
7.2 Ebie äger rätt att genomföra planerade och oplanerade underhållsåtgärder. Vid sådana tillfällen ges information i förväg om störningar som medför mer än en begränsad påverkan på Kundens verksamhet.
7.3 Kundtjänst erbjuds under ordinarie kontorstider, enligt de tider som anges på Webbplatsen eller i kommunikation med Kunden.
7.4 Ebie äger rätt att, efter eget gottfinnande, när som helst ändra, begränsa eller ta bort funktioner i Produkten. Sådan ändring ska inte ge Kunden rätt att säga upp detta avtal i förtid, kräva prisavdrag, ersättning eller återbetalning av erlagda avgifter. Ebie ska, i skälig utsträckning, informera Kunden om väsentliga förändringar av Produktens funktionalitet med rimligt varsel innan förändringen träder i kraft.
8. Dataskydd och personuppgifter
8.1 Ebie behandlar alla personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning, däribland GDPR.
8.2 Kunden ansvarar för att information som inmatats i Tjänsterna inte bryter mot någon tredje parts rättigheter eller gällande lag. Kunden får inte heller använda de uppgifter som tillhandahålls av Tjänsterna för ändamål som strider mot dataskyddsregler.
9. Ändringar av pris och villkor
9.1 Ebie förbehåller sig rätten att ändra pris och Villkor, exempelvis till följd av ändrade leverantörskostnader eller ny lagstiftning.
9.2 Ändringar som medför en negativ effekt för Kunden meddelas skriftligen (via e-post eller post) och träder i kraft tidigast 30 dagar efter att Kunden informerats. Kunden har rätt att säga upp Abonnemanget kostnadsfritt innan ändringarna träder i kraft.
9.3 För Abonnemang med fast bindningstid träder ändringar till nackdel för Kunden först i kraft i samband med Abonnemangsperiodens utgång, om inte extraordinära omständigheter föreligger.
9.4 Användaren informeras om ändrade villkor eller priser via den e-postadress som registrerats hos Ebie eller via post. Ändringar som inte är till nackdel för användaren kan meddelas genom publicering på Webbplatsen och anses ha trätt i kraft vid publiceringsdagen.
10. Användning av Tjänsterna och informationen
10.1 Användaren har endast rätt att nyttja Tjänsterna och den medföljande informationen för eget bruk. Rätten är individuell och får inte överlåtas eller delas med tredje part. Användaren får inte sälja, hyra ut, överföra eller på något sätt kommersiellt exploatera Tjänsterna eller någon del därav.
10.2 Användaren åtar sig att använda Tjänsterna och den tillhandahållna informationen i enlighet med gällande lagar och god affärssed. Användaren ska avstå från handlingar som kan orsaka skada eller obehag för Ebie eller tredje part, inklusive att sprida eller bearbeta information som kan inkräkta på immateriella rättigheter eller bryta mot annan lagstiftning.
11. Specifik lagstiftning
11.1 Informationen som tillhandahålls i Tjänsterna omfattas av kreditupplysningslagen (Lag 1973:1173) samt dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Kreditupplysningsverksamhet är tillståndspliktig och övervakas av Integritetsskyddsmyndigheten. Bestämmelser i kreditupplysningslagen kompletterar dataskyddsförordningen och dataskyddslagen, och i frågor där kreditupplysningslagen inte ger vägledning gäller dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Integritetsskyddsmyndigheten kan utfärda föreskrifter för tillämpningen av dessa regler (www.imy.se).
11.2 Kreditupplysning innebär att uppgifter, bedömningar eller råd tillhandahålls för att hjälpa till med bedömningen av ett företags kreditvärdighet eller ekonomiska stabilitet.
11.3 Om en användare anser att en uppgift i en kreditupplysning är felaktig eller missvisande, ska detta anmälas till Ebie via utredning@ebie.se eller kontaktuppgifterna i sektion 17.
12. Abonnemangsperiod, uppsägning och upphörande
12.1 Abonnemanget träder i kraft vid Kundens registrering eller aktivering av Tjänsterna och löper under den avtalade bindningstiden.
12.2 Om inte Kunden skriftligen säger upp Abonnemanget före periodens utgång, förlängs Abonnemanget automatiskt.
12.3 Vid Abonnemangets upphörande upphör användarens rätt att använda Tjänsterna.
12.4 Om användaren säger upp Abonnemanget på grund av ändrade villkor eller priser, kan användaren få tillbaka eventuellt förbetalda belopp som avser perioden efter att Abonnemanget upphört. Detta gäller även om användaren har förskottsbetalat för en period som ännu inte påbörjats och sedan avslutar Abonnemanget.
13. Befrielse från ansvar vid force majeure
13.1 Ingen part är ansvarig för att inte kunna uppfylla sina skyldigheter enligt Abonnemanget om detta beror på omständigheter utanför parternas kontroll, såsom naturkatastrofer, krig, strejk eller andra händelser som är att betrakta som force majeure.
13.2 Vid en händelse som utgör en befriande omständighet ska Ebie informera användaren så snart som möjligt om händelsen och hur länge den förväntas påverka fullgörandet av Abonnemanget. Om force majeure varar längre än tre (3) månader har var och en rätt att utan närmare ersättning säga upp Abonnemanget.
14. Meddelanden
14.1 All kommunikation rörande Abonnemanget, ändringar i Villkoren, reklamationer eller annan väsentlig information ska ske skriftligen och anses ha nått mottagaren:
a) Vid e-post, omedelbart vid avsändning;
b) Vid post, senast fem (5) dagar efter avsändning.
14.2 Kunden ansvarar för att hålla Ebies kontaktuppgifter uppdaterade.
15. Ogiltighetsklausul och övriga bestämmelser
15.1 Skulle någon bestämmelse i Villkoren vara ogiltig eller inte verkställbar, skall detta inte påverka giltigheten av övriga bestämmelser. Parterna förbinder sig att ersätta en ogiltig bestämmelse med en giltig sådan som i så långt som möjligt överensstämmer med Villkorens ursprungliga syfte.
15.2 Rubrikerna i Villkoren är enbart vägledande och får inte användas vid tolkning av villkorsinnehållet.
16. Tillämplig lag och tvister
16.1 Villkoren är att betrakta som avtal och ska regleras av svensk lag. Eventuella tvister som uppstår i samband med användningen av Tjänsterna ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna och i andra hand avgöras i svensk domstol.
17. Kontakt
Ebie AB
Organisationsnummer: 559282-8023
Postadress: 111 20 Stockholm
E-post: contact@ebie.se
Telefon: 010-151 99 50